گاهی اوقات تفاوت بین یک بوته گرافیتی که به طور مداوم  و آیده آل کار میکند و یک بوته گرافیتی که با کمترین طول عمر کار میکند ارتباطی به خود بوته گرافیتی ندارد. تفاوت عملکرد ممکن است به نحوه نگهداری بوته ریخته‌گری مربوط باشد. به عنوان مثال، اگر برخی از بوته ها عمر طولانی داشته باشند در حالی که سایر بوته های مشابه پس از چند بار ذوب دهی از کار بیفتند، این خرابی های زودرس معمولاً ناشی از نحوه استفاده نادرست می باشد. در زیر ده توصیه برای افزایش عمر بوته گرافیتی ذکر شده است.

ترمیم ترک های بوته گرافیتی

بوته گرافیتی خود را مدام بازرسی بکنید و در صورت ایجاد ترک این آسیب هارا ترمیم کنید. بوته ها در اثر جابجایی نادرست به راحتی آسیب می بینند. هنگامی که یک بوته جدید به محل کار شما رسید، بازرسی کنید و هرگز بوته آسیب دیده را به کار نگیرید. همچنین در جابجایی بوته ریخته گری به کوره یا داخل انبار هرگز آنها را غلت ندهید زیرا به لعاب محافظ آسیب می رساند و هرگز بوته ها را درون یکدیگر قرار ندهید زیرا ترک خواهند خورد. در نهایت هرگز آنها را مستقیماً روی سطح بتنی نگذارید زیرا آب را در قسمت زیرین جذب می کنند.

نصب بوته گرافیتی مطابق دستورالعمل

بوته ریخته گری خود را مطابق دستورالعمل سازنده نصب نمایید. در حالی که نصب یک بوته ریخته گری سریع و آسان است، باید مراقب باشید که دستورالعمل های مربوط به سازنده را رعایت کنید. فاصله بین بوته ریخته گری و کوره و پیش گرمایش اولیه بوته بسیار بااهمییت می باشد. ارتفاع اشتباه زیر بوته ریخته گری در کوره  ممکن است توازن حرارتی در نقاط مختلف بوته گرافیتی را تغییر داده و تنش حرارتی به بوته وارد شود. فاصله های ناکافی بین بوته ریخته گری و کناره ها و قسمت بالای کوره ممکن است باعث ایجاد ترک در هنگام انبساط بوته ریخته گری شود. همچنین،پیش گرم اولیه ناکافی ممکن است منجر به خرابی بوته در اولین استفاده شود.

پیش گرم کردن بوته گرافیتی و افزایش دوام کاری

با پیش گرم بوته ریخته گری از شوک حرارتی جلوگیری کنید. در حالی که برخی از انواع بوته ریخته گری به گونه ای طراحی شده اند که در برابر آسیب های ناشی از سریع حرارت دادن مقاومت کنند، همه بوته های ریخته گری در صورت خنک شدن بین ذوب ها به پیش گرمایش دقیق نیاز دارند.شوک حرارتی باعث ایجاد ترک در بوته ریخته گری می شود.

عدم عبور از حداکثر دمای کاری بوته گرافیتی

به هیچ وجه از حداکثر دمای بوته گرافیتی تجاوز نکنید و اجازه ندهید مذاب در بوته منجمد شود. هر بوته ریخته گری دارای حداکثر دمای استفاده است. اگر از این حد تجاوز کنید، بوته آسیب می بیند و ممکن است بشکند.  کنترل دقیق دمای بوته را حفظ کنید.

شارژ صحیح و اصولی و افزایش عمر بوته گرافیتی

با شارژ صحیح و اصولی مانع ایجاد آسیب فیزیکی به بوته گرافیتی شوید و افزایش عمر بوته گرافیتی را تضمین کنید. انداختن یک شمش سنگین در یک بوته گرافیتی ممکن است در بوته ترک ایجاد کند یا بوته بشکند. شارژ صحیح بوته ریخته گری به این صورت می باشد که ابتدا باید شارژ سبک به بوته اضافه شود و سپس بعد از ذوب گیری ،شمش ها را به آرامی اضافه نمایید.همچنین مهم میباشد که مواد را بصورت در هم فشرده قرار ندهید در این حالت انبساط این مواد به دیواره بوته تنش وارد کرده و بوته ترک میخورد.

شارژ بوته گرافیتی و تاثیر آن در افزایش عمر

به حداقل رساندن فلاکس

با به حداقل رساندن استفاده از فلاکس، از خوردگی بوته ریخته گری جلوگیری کنید همچنین این مواد را فقط در حالت ذوب فلز به آن اضافه کنید.بهترین شرایط اضافه نمودن فلاکس در زمانی میباشد که کاملا مواد ذوب شده باشند در این صورت خوردگی بوته ریخته گری کاهش می یابد.اضافه نمودن فلاکس در حین فرآیند ذوب باعث میشود که فلاکس به دیواره بوته نفوذ کند و خوردگی رخ دهد.

اطمینان از نحوه کارکرد صحیح مشعل

از نحوه کارکرد صحیح مشعل اطمینان حاصل کنید. در یک کوره برخورد مستقیم شعله به سطح بوته باعث اکسیداسیون مخرب می شود و در نهایت به کاهش عمر بوته گرافیتی منجر می شود. در تمام کوره ها، قرار دادن الیاف سرامیکی بین بوته و زیر بوته  یا چسباندن الیاف سرامیکی به لبه بالایی بوته ریخته گری باعث اکسیداسیون و ترک خوردن در آن می شود.

تمیز کردن مرتب بوته گرافیتی

با تمیز کردن منظم بوته ریخته گری، تجمع سرباره را کنترل کنید. انباشته شدن سرباره از چند جهت مضر است. رسانایی حرارتی پایینی دارد که باعث کاهش راندمان کوره می شود. شارژ بوته را جذب و حمله شیمیایی به بوته را تسریع می کند و سرعت انبساط بالای آن باعث ایجاد فشار داخلی بر روی بوته ریخته گری می شود که می تواند به آن آسیب برساند. برای رفع این مشکل بهتر هست در یک بازه زمانی مشخص بوته ریخته گری را تمیز نمایید.

تهیه گزارش دقیق نگهداری

یک گزارش دقیق از نحوه نگهداری بوته ریخته گری تهیه کنید، بوته را بازرسی کنید و در صورت فرسوده شدن یا آسیب دیدن آن را تعویض کنید.

انتخاب بوته مناسب و افزایش عمر بوته گرافیتی

انتخاب بوته مناسب را برای عملیات و فرآیندهای خود تاصیر بسزایی در افزایش عمر بوته گرافیتی دارد. انتخاب ابزار مناسب برای کار برای اکثر وظایف ضروری است و بوته ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مهمترین راه برای به حداکثر رساندن عمر مفید بوته ،شروع با انتخاب بوته مناسب مطابقت با برنامه شما است.

انتخاب بوته گرافیتی مناسب

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *