نقش و عملکرد دایکوت و پوشان ها

۱-دایکوت ها با کنترل جریان مذاب باعث می شوند مذاب به تمام قسمت های قالب برسد و عیوب ناشی از کاهش سیالیت مذاب کمتر شود. توزیع حرارت در قسمت های مختلف قالب از عملکردهای اصلی دایکوت ها و پوشان ها می باشد اگر توزیع حرارتی در قسمت های مختلف قالب یکسان نباشد جهت انجماد قطعه  و پر شدن کامل قالب با مشکل مواجه خواهد شد. از آنجایی که پوشش دایکوت نازک (۵۰-۱۵۰ میکرون)و اختلاف دما بین آلیاژ مذاب و قالب بین ۴۰۰ و۵۰۰ درجه سانتیگراد متغیر است، انتقال حرارت نسبتاً بالا باقی می ماند و انتقال حرارت از فلز به قالب آنی است. تماس قالب با مذاب منجر به افزایش انتقال حرارت و کاهش سریع سیالیت مذاب می شود در این شرایط قالب بصورت ناقص پر شده، به ویژه زمانی که فشار جریان مذاب پایین است، به عنوان مثال در ریخته گری با مقاطع نازک.دایکوت ها و پوشان ها با ایجاد یک لایه عایق مانع انتقال سریع حرارت از مذاب به قالب شده و عیوب بشدت کاهش می یابد.

۲- دایکوت ها و پوشان ها مانع گیر کردن قطعه در قالب می شوند. گرافیت موجود در دایکوت ها و پوشان ها رها سازی قطعه از قالب را ممکن می سازد.در حالتی با اعمال دایکوت باز هم قطعه به سختی از قالب جدا میشود می توان از گرافیت بر روی دایکوت برای رهاسازی بهتر استفاده کرد.

۳-دایکوت ها و پوشان ها سطح قطعه را صاف و یکنواخت میکند. همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود، یک سطح صاف به دانه بندی پوشان ها مرتبط است. به عنوان مثال سطوح نازک مسطح نیاز به یک لایه دانه بندی درشت دارند که به جریان فلز کمک می کند. این به این دلیل است که فشار استاتیکی ذوب پایین است و پر کردن قالب با شکسته شدن مداوم فیلم اکسید آلومینیوم تسهیل می شود.همچنین نحوه ابزاری که برای اعمال پوشان ها در صافی یا ناهمواری سطح تاثیر گذار هستند .قلم مو سطح ناهموار و پیستوله سطح صافی را به قطعه می دهد.

۴-پوشان ها با اعمال پوشش به سطح قالب ،عمر قالب را افزایش می دهند در نتیجه هزینه های تعمیر و تعویض قالب کاهش می یابد.

 

برای خرید انواع پوشان های صنعت ریخته گری با ما تماس بگیرید.

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *